Geoblog.pl    latinapolaca    Podróże    Ameryka Centralna i Południowa - 6 miesięcy    Santa Teresa - Monteverde

Santa Teresa - Monteverde

Kostaryka
Kostaryka, Monteverde

Podroz z Santa Marta do Monteverde

Z Santa Marta planowalam wybrac sie do kolejnej miejscowosci na plazy, ktora jest dosc popularna wsrod turystow i opisywana jest we wszystkich przewdonikach - Tamarindo. Miejscowosc ta lezy zaledwie kawalek wyzej nad wybrzezem Pacyfiku i na mapie odlegosc z Sta Marta wydaje sie niewielka. W biurach podrozy oferowano przejazdy busikami za....45 USD!!!!!!! Podroz miala trwac 4 godziny!!!!!!!! Oczywiscie cena nie byla zbyt korzystna, wiedzac ze komunikacja miejsca jest o wiele tansza i moge dojechac tam rownie dobrze za 5 dolarow. Nie ma jednak autobusow miejskich, ktore kursowalyby w tym kierunku, poniewaz nie ma drogi. Ponoc w Kostaryce kazdy region ma swoj wlasny rzad i to on sie zajmuje m.in. realizacja budowy drog. Nie ma jednak na to pieniedzy, a rzad glowny calego kraju nie inwestuje i nie pomaga w poszczegolnycg regionach. Droga wiec nie prowadzi nad wybrzezem i trzeba przemieszczac sie jakimis miejskimi terenowymi drozkami. Na to zdecydowaly sie jedynie przedsiebiorstwa prywatne i z tego wzgledu kasuja o wiele wiecej anizeli autobusy komunikacji miejskiej. Aby wydostac sie wiec w jakiekolwiek inne miejsce z Santa Marta, nalezy zawrocic ta sama trasa, jaka sie tu przybylo, przemiescic sie jeszcze raz promem i zrobic troche kolko, aby moc zawrocic na wybrzeze do kolejnej miejscowosci, ktora w rzeczywistosci znajduje sie zaledwie pare kilometrow dalej.
Co do komunikacji na Kostaryce, to jest to naprawde straszna sprawa. Powiedzmy trase na 60 kilometrow, autobusy przemieszczaja w dwie godziny. Czasem widzac znaki na ulicy wskazujace ilosc kilometrow docelowych, mam wrazenie, ze brakuje bardzo niewiele, ana miejsce docieramy po godzinie czy dwoch. Autobusy wleka sie bardzo powoli, ale jest jeszcze inny problem. Z tego wzgledu, ze nie ma przystankow i rozkladu jazdy, autobus zatrzymuje sie na jednym malym odcinku trasy kilkakrotnie w zaleznosci od tego, gdzie ktos na ulicy na ten autobus wyczekuje. Zdarza sie, ze zatrzymuje sie co pare metrow. Do tego kazdy pasazer ma prawo wysiasc w miejscu najbardziej dla niego odpowiadajacym. W autobusie znajduja sie przyciski stop badz tez wykrzykuje sie slowo , czyli przystanek i kierowca poslusznie sie zatrzymuje. Przydalaby sie tutaj jakas organizacja, co byloby zarowno zaleta i dla kierowcy, jak i podrozujacych.

Po wielu przemysleniach, zdecydowalam sie wkoncu pojechac w inne miejsce gdzies wglab panstwa. O Kostaryce mowi sie, ze slynie z pieknej flory i fauny, a ja dotad widzialam tylko piekne plaze, mnostwo zieleni podczas przejazdow autobusami, plantacje bananow ciagnace sie kilometrami i zadnego zwierzatka czy ptaszka. Zdecydowalam sie na Monteverde, ktore mialo mi to wszystko zaoferowac.

Jak juz wczesniej wspomnialam, zwyczajnym zjawiskiem jest, iz w mniejszych miejscowosciach nie ma nigdzie przystankow autobusowych, a w zwiazku z tym i rozkladow jazdy. Nawet w hostelu nikt sie nie orientowal,o ktorej tak naprawde wyjezdza stad jakis autobus, aby moc sie wydostac w inne strony. W supermarkecie powiedziano mi, ze miedzy 6 a 8 rano jedzie cos w strone Paquera, skad mialam zlapac prom.
Wyczekalam swoje na ulicy, az wkoncu po ponad godzinie ukazal sie autobus. A potem juz standard i te same przesiadki, az do promu.
Tym razem podroz byla jeszcze ciekawsza, bo przez cala droge na promie z glosnikow wydobywaly sie rytmy bachaty, merengue i salsy, ktore bardzo mi odpowiadaly. We wszystkich mniejscowosciach na wybrzezu, zarowno w Panamie, jak i Kostaryce slucha sie przede wszystkim reggae, muzyka dla rozluznienia i relaksu. Taki tez tu panuje styl zycia. Wszystko powoli, radosnie i bez problemow...peace and love badz tez .

Z Puntarena wzielam autobus do Monteverde. Podroz trwala okolo 3 godzin. Z poczatku bardzo uciazliwa ze wzgledu na upal. Po okolo 1,5 godziny zaczelismy wjezdzac w gory i tu juz klimat byl o wiele chlodniejszy, ale tez i przyjemniejszy.
Widoki oszalamiajace. Piekne gory, cale w drzewach, a zieleni takiej to chyba nigdzie nie widzialam. Wkoncu nazwa Monteverde oznacza zielona gore. Pieknie!!!!!!!!!!!!!!

cd Monteverde w kolejnej czesci...